Objawy anoreksji u nastolatków – jak je rozpoznać?

Anoreksja jest chorobą, która tak naprawdę nie dotyka tylko chorego, ale i całą jego rodzinę. Jak każde zaburzenie odżywiania, tak i to jest groźne, wyniszczające i wymagające szybkiej reakcji. W większości przypadków podjęcie specjalistycznego leczenia jest jedynym sposobem na to, aby chorujący wrócił do zdrowia. Najpierw jednak należy wiedzieć, w jaki sposób rozpoznać anoreksję u nastolatków i jakie objawy są dla niej typowe.

Spis treści:

1. Jak zaczynają się zaburzenia odżywiania – objawy anoreksji u nastolatków nie zawsze są takie oczywiste
  2. Anoreksja u nastolatków – objawy
  3. Objawy anoreksji u nastolatków – nie tylko fizyczne

Gdy spyta się rodziców nastoletnich dzieci czy umieliby od razu zauważyć moment, w którym ich pociecha zaczyna się głodzić, z całą pewnością większość powiedziałaby, że tak. W rzeczywistości jednak nie zawsze jest to takie proste, a chorująca osoba potrafi perfekcyjnie udawać, dopóki rezultaty anoreksji nie zaczną być widoczne czarno na białym. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jakie są najbardziej typowe objawy anoreksji u nastolatków i nigdy ich nie lekceważyć.

Anoreksja u nastolatków – objawy

Po czym wiadomo, że to właśnie anoreksja u nastolatków? Objawy często są dość typowe. W pierwszej kolejności chorująca osoba ogranicza ilość spożywanych w ciągu dnia kalorii. Na początku wygląda to niewinnie, ponieważ omija tylko jeden posiłek czy deser. Często też podejmuje aktywności fizyczne i z czasem dokłada ich sobie coraz więcej. Popada też w coraz większy konflikt z jedzeniem, stale odmawiając go sobie coraz częściej. Finalnie osoba chora na anoreksje potrafi nie jeść cały dzień albo sięgać jedynie po bardzo niskokaloryczne produkty, które dostarczają minimalną ilość kalorii, takie jak surowe warzywa.

Objawy anoreksji u nastolatków – nie tylko fizyczne

Oczywiście osoba chora na anoreksję zaczyna tracić na wadze. Po dłuższym czasie choroby staje się to już ewidentne. Niemniej jednak należy pamiętać, że anoreksja to nie tylko objawy fizyczne. Nastolatek zmagający się z tym zaburzeniem może cierpieć również z powodu wielu innych objawów. Taka osoba może mieć problemy z koncentracją, z pamięcią, może stać się nerwowa, izolować się od innych, spędzać większość czasu w samotności... Do tego dochodzi fizyczne i psychiczne osłabienie, senność i częsty brak motywacji do jakichkolwiek działań niezwiązanych z głodówką lub aktywnościami fizycznymi.

Masz w swojej rodzinie nastolatka chorującego na zaburzenia odżywiania? Sprawdź koniecznie, jak przebiega leczenie u psychodietetyka Olsztyn i pomóż mu wyjść z choroby.